Zeker zo na de zomervakantie ben je als ouder heel benieuwd hoe je kind het heeft gehad op school. Vaak starten de kinderen in een nieuwe groep met een nieuwe juf of meester en dat is toch best spannend. Niet zo gek dat wij, als ouders, dan aan het einde van de dag willen weten hoe het op school is geweest. Waarom krijgen we vaak op de vraag ‘hoe was het op school vandaag?’ het antwoord ‘goed, stom’ of ‘ik weet het niet meer.’
Kinderen moeten vaak al zo veel op school en hebben na zo’n drukke dag geen zin om ook nog te ‘moeten’ kletsen. Toch wil jij wel graag weten hoe je kind het heeft gehad. Want gaat het goed dan ben jij gerustgesteld en weet je dat je kind op de juiste school zit. Gaat het minder goed dan kan je daar misschien wat aan doen door in gesprek te gaan met de school. Of je kind in staat is om te vertellen wat hij/zij heeft meegemaakt op school is afhankelijk van de leeftijd. Een kleuter (4 of 5 jaar) vindt het vaak nog heel lastig om een chronologisch verhaal te vertellen van wat hij of zij heeft meegemaakt die dag. Daarnaast hebben ze nog veel moeite met de abstracte vraagstelling van ‘hoe was je dag?’
Hoe krijg je ze dan wel aan het praten?
Geduld; Bij jonge kinderen is het belangrijk dat je concrete vragen stelt, zoals ‘Heb je tijdens het buitenspelen op de fiets gezeten?’ of ‘Zat Noor naast je in de kring?’ Deze vragen zijn goed te beantwoorden en vaak komt er dan een uitgebreider verhaal doordat je kind op een spoor is gezet van een gebeurtenis. Het hebben van geduld is heel belangrijk. Vaak zijn de kinderen als ze uit school of van de bso komen moe. Ze hebben dan geen zin om alles heel gedetailleerd te vertellen. Gun je kind even de rust en structuur van thuis. Het praten komt vanzelf! Als ze echt iets kwijt willen vertellen ze het vaak spontaan of ze beginnen te vertellen doordat ze thuis iets doen wat een link heeft met wat ze op school hebben meegemaakt. Goede momenten om de dag door te nemen zijn tijdens het avondeten of voor het slapen gaan.
Stel open vragen; De vraag ‘hoe was het op school vandaag?’ vraagt om een simpel antwoord. Daardoor krijg je antwoorden als ‘goed, stom, saai, leuk etc.’ Als je echt wilt weten hoe je kind het heeft gehad op school moet je dus niet volstaan met de vraag ‘hoe was het op school vandaag?’ Stel vragen die beginnen met wie, wat en waar. Zorg dat het open vragen zijn die je kind uitdagen. Zo komt er gegarandeerd een leuk gesprekje en je krijgt meer inzicht over hoe je kind over school denkt.
Stel vragen die over je kind gaan; Probeer vragen te stellen die over je kind gaan. Wat zou jouw kind willen vertellen en geen vragen stellen over wat jij zou willen weten! Dus geen vragen die over jou gaan.
Stel vragen die prikkelen, die een beetje raar zijn of waar een keuze in zit; Vragen met een gekke twist er in bijvoorbeeld ‘hoorde ik nou dat Pepijn poep uitdeelde?’ zorgen voor ontspanning en laten kinderen nadenken.
Wissel je vragen af; Stel niet steeds dezelfde vragen, want dan wordt het saai en heeft je kind er geen zin meer in. Stel ook niet te veel vragen in één keer. Een stuk of drie vragen is echt genoeg. Anders lijkt het meer een kruisverhoor.
Heb aandacht!; Wil je de gesprekken blijven voeren? Zorg dan dat als je kind je iets vertelt dat je aandacht hebt. Dus leg weg die telefoon, stop even waar je mee bezig bent en luister! Heb geen oordeel en veroordeel niet. Zorg ervoor dat je kind zich begrepen voelt en dat je zijn of haar gevoel erkent. Later kan je altijd nog op iets terug komen of actie ondernemen, maar luister eerst met aandacht!
25 vragen die wel werken!
- Wat was het leukste/stomste wat je vandaag op school hebt meegemaakt?
- Waar moest je vandaag om lachen in de klas?
- Als je mocht kiezen, naast wie zou je dan graag in de klas willen zitten?
- Wat is de coolste plek op school?
- Welk raar woord heb je vandaag gehoord? En waarom vond je dat raar?
- Wat heb je vandaag in de kring verteld of wat had je in de kring willen vertellen?
- Wie heb je vandaag geholpen?
- Waar kon je vandaag wel hulp bij gebruiken? Aan wie heb je dat toen gevraagd?
- Vertel me één ding dat je vandaag hebt geleerd.
- Wanneer was je blij vandaag?
- Wanneer verveelde je je vandaag?
- Met wie zou je graag tijdens de pauze willen spelen als je mocht kiezen tussen kinderen met wie je nog nooit hebt gespeeld?
- Wat is het leukste liedje dat je op school hebt geleerd?
- Welk woord heeft je juf/meester vandaag vaak gebruikt?
- Wat zou je vaker willen doen of willen leren op school?
- Wie vond je vandaag de allerliefste van de klas? Waarom?
- Wie kan er in jouw klas wat aardiger tegen je doen?
- Met wie speel je in de pauze?
- Wie is het grappigst in je klas? En waarom is hij/zij grappig?
- Wat vond je het leukst tijdens de lunch/10-uurtje?
- Wat aten andere kinderen tijdens de lunch/10-uurtje?
- Als jij morgen de meester/juf mocht zijn, wat zou je dan doen?
- Wie in jouw klas zou jij wel eens de gang op willen sturen?
- Zit je op een leuke plek in de klas of zou je met iemand willen ruilen? En waarom dan?
- Wie krijgt in de klas vaak op zijn donder? En wat doet hij/zij dan?
Heb je leuke aanvullende vragen of andere tips zet ze in een reactie onder dit blog!