Het belang van voorlezen…

 

 

De overheid doet er alles aan om het voorlezen/lezen te stimuleren. Zo heb je in oktober de kinderboekenweek en zijn er nu de Nationale Voorleesdagen, waarbij bekende Nederlanders gaan voorlezen in een klas of bij een kinderopvang.In elke boekwinkel en bibliotheek wordt het voorlezen gepromoot. Er liggen aantrekkelijke, leuke en kleurrijke boekjes klaar om gelezen te worden. Ook scholen doen vaak mee. Zo wordt het belang van voorlezen aan kinderen aan ons duidelijk gemaakt.

 

 

‘Maar waarom is voorlezen dan zo belangrijk?’

 

Baby’s, peuters en kleuters die door hun ouders worden voorgelezen ontwikkelen een voorsprong in hun taal- en spraakontwikkeling. Maar dat niet alleen! Deze kinderen oefenen, tijdens het voorlezen, ook de luistervaardigheid en hun concentratievermogen. Daarnaast prikkelt voorlezen de fantasie en de sociaal-emotionele vaardigheden. De effecten van het voorlezen bij kinderen lopen door tot het einde van de basisschool. Kinderen die elke dag 15 minuten zijn voorgelezen presteren beter in taal, rekenen en bij het leren lezen. Wie wil dat nou niet voor zijn/haar kind?!

 

 

‘Hoe komt het dan dat er uit onderzoek is gebleken dat wij te weinig voorlezen?’

 

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het vinden van een geschikt voorleesmoment best een ‘dingetje’ is. Zo gaat het bij ons thuis; allebei een baan, laat thuis, dan nog wat gezonds op tafel willen zetten, het liefste ook nog de kinderen schoon en op tijd in bed hebben, kortom, druk, druk, druk… Wanneer is er ergens in dit drukke schema tijd om de kinderen voor te lezen? Dat het belangrijk is, weet ik echt heus wel! Heel veel ouders stoeien met dit probleem. Ik krijg ook regelmatig die vraag in mijn praktijk. Ik hoor je denken: ‘hoe heb jij dit dan opgelost?’

 

‘De oplossing…?’

 

Mijn man en ik hebben samen besproken waarom wij graag willen voorlezen aan onze kinderen. Wat maakt het voorlezen voor ons speciaal? Waarom willen wij graag voorlezen aan onze kinderen? Tijdens dit gesprek kwamen wij erachter dat wij beiden voorlezen heel belangrijk vinden. Daarom vonden wij dat wij er een ‘gaatje’ voor moesten maken in ons ‘drukke’ schema. Wij kwamen er ook achter dat het voorleesmoment voor ons niet alleen als doel heeft de taalontwikkeling stimuleren van ons kind. Wij beleven het voorleesmoment als een gezellig moment samen met de kinderen. Wij zien het als een leuke, gezellige afsluiting van de dag. Even tijd voor en met elkaar! Tischa Neve (kinderpsycholoog) schreef in één van haar columns:

 

“Voorlezen is voor mij ook een prachtige manier om verbinding en contact met je kind te hebben.”

 

Hier sluit ik mij volledig bij aan! Uiteindelijk vind ik dat nog belangrijker dan het stimuleren van de taalontwikkeling. Dat is voor mij een leuke bijkomstigheid. Maar de verbintenis en het contact met mijn kind is uiteindelijk voor mij het belangrijkste. Dit zorgt ervoor dat ik elke avond weer, hoe druk ik het ook heb, toch dat boekje pak! En jij?

Wil je meer weten over voorlezen kijk dan ook op mijn Facebookpagina. Hier geef ik gedurende de Nationale voorleesdagen bijna elke dag een tip over wanneer je start met voorlezen, wat je voorleest, boeken top 5 op leeftijd, interactief voorlezen, etc.

https://www.facebook.com/praktijkbloeiop/